Werkwijze

U kunt altijd vrijblijvend contact met mij opnemen. Ook als u twijfelt of uw probleem wel ernstig genoeg is. Juist als een probleem nog klein is kunnen we er veel aan veranderen. Bedenk hoe fijn het zou zijn als het probleem opgelost is, wat zou er allemaal veranderen? Samen kijken we of ik de hulp kan bieden die in dit geval nodig is. U krijgt altijd een eerlijk advies van mij ook als dit betekent dat ik niet degene ben die u de hulp kan geven help ik u op weg naar de juiste hulpverlening.

Een traject bestaat uit een kennismakings- / intake- gesprek. Hierna volgen gemiddeld 6 sessies van ongeveer een uur. Het aantal sessies en de duur van een sessie is afhankelijk van de hulpvraag, de leeftijd en het karakter van het kind. Aan het eind vindt er een evaluatie plaats en eventueel ook tussentijds, dit is afhankelijk van het verloop en de duur van de sessies.

Tijdens de sessies gaan we samen kijken waar tegenaan gelopen wordt. Een kind kan over het algemeen heel goed zelf aangegeven wat het lastig vindt en wat het nodig heeft om dit te verbeteren. De antwoorden en oplossingen zitten in het kind zelf. Ik help hem bij de zoektocht hiernaar. Ik doe dit door met het kind te praten en goed te luisteren en te kijken naar het kind. Ik gebruik ook diverse spelvormen, oefeningen en methoden. Afhankelijk van het kind gaan we praten tekenen, spelletjes doen, bewegen, ontspanningsoefening, etc.. Ook maak ik gebruik van verschillende methoden waaronder de RET methode. Dit is een methode waarbij je gedrag of emoties waar je last van hebt ombuigt naar meer effectief gedrag of gedrag waar je geen last van hebt. Ofwel je zet belemmerende gedachten om in helpende gedachte. Ook maak ik gebruik van de methode Kids’Skills. Deze methode gaat ervan uit dat het kind geen probleem heeft maar een vaardigheid mist die hij nog moet leren. Tijdens alle sessies staat het kind met zijn hulpvraag centraal. We gaan uit van wat er nu speelt. We kijken wat het kind al kan, wat zijn kwaliteiten zijn en hoe deze benut kunnen worden.